Vývin dieťaťa

Trojročné dieťa

Trojročné dieťa je už väčšinou o niečo poslušnejšie a pokojnejšie ako ročné či dvojročné. Ochotnejšie počúva pokyny rodičov. Nemusí mať všetko hneď a má túžbu poznávať okolitý svet, objavovať a prísť všetkému na kĺb.

Už väčšinou dokáže:

  • chodiť po schodoch hore aj dole a striedať pritom nohy
  • najesť sa (aj keď občas s pomocou mamičky či otecka)
  • lepšie manipulovať s ceruzkou a držať ju medzi ukazovákom, prostredníkom a palcom
  • umyť a utrieť si ruky a tiež si vyčistiť zuby, aj keď nie práve dôkladne
  • rozoznať základné farby, tvary a veľkosti
  • komentovať predmety a práve prebiehajúce udalosti
  • organizovať správanie sa ostatných ľudí („Ty prvý“)

Stravovanie:

  • trojročné dieťa má chuť do jedla, ale uprednostňuje menšie porcie, nemalo by byť do jedla nútené
  • počas hry ponúknite dieťaťu ovocie a zeleninu nakrájané na kúsky, prídu vhod
  • chuť do jedla je daná momentálnou rastovou fázou. Stáva sa, že ešte nedávno veľký jedák zrazu nezje ani polovičku porcie. Netreba sa ľakať, dieťa jednoducho momentálne nerastie  a tak je jeho potreba jesť menšia

Tip:

  • podporujte kreatívne experimenty – poskytnite dieťaťu výtvarné potreby, ale aj predmety z domácnosti (napríklad aj deku alebo plastový riad)
  • každý deň spolu čítajte alebo choďte na prechádzky a nechajte dieťa objavovať okolitý svet
  • deťom vyhovuje častejšie striedanie aktivít, aby sa nezačali nudiť – zaujmete ich skôr behaním a poskakovaním než pokojným sedením pri stolčeku

 

Štvorročné dieťa

Štvorročné dieťa dokáže prekypovať energiou, srší nápadmi, neustále džavoce a nezastaví sa ani na chvíľku. Často ho môžu prepadnúť záchvaty tvrdohlavosti a skúša hranice trpezlivosti rodičov. Zároveň však býva i búrlivo veselé, prekypuje nadšením a snaží sa pomáhať, kde môže.

Už väčšinou dokáže:

  • chodiť v jednej priamke a poskakovať po jednej nohe, pri behu sa vyhnúť prekážke
  • liezť po rebríku, strome či preliezačke
  • maľovať a kresliť s určitým zámerom
  • navliekať korálky na šnúru
  • poznať osemnásť až dvadsať veľkých tlačených písmen a niektoré aj napísať
  • chápať význam slov „najväčší“, „najvyšší“, „viac“ atď.
  • vytvárať zložitejšie súvetia
  • povedať, ako sa volá, či je chlapec alebo dievča a často si pamätá adresu aj telefónne číslo domov

Stravovanie:

  • môže mať niektoré jedlá veľmi neobľúbené a rozplakať sa, ak je do nich nútené. Skúste ich radšej obmieňať a podávať v inej forme. Zapojte fantáziu, zameňte kusy mäsa za mleté, dozdobte veselými tvarmi zo zeleniny či dochuťte obľúbenou omáčkou
  • často chce naraz rozprávať a jesť, väčšinou víťazí rozprávanie. Navrhnite pravidlo, že hovoriť môže, keď sa medzi jedlom napije, a nie s plnými ústami
  • pokiaľ dieťa odmieta jesť, neponúkajte mu úplatky ani náhradu, väčšinou totiž skončí při sladkostiach a nič iné už do neho nedostanete rajčinka, potom žltý syr…“)

Tip:

  • hrajte s dieťaťom jednoduché spoločenské a kartové hry, napr. človeče nehnevaj sa  –
    klaďte však dôraz na hru ako takú, nie na to, kto vyhrá
  • obstarajte dieťaťu skladačku z piatich až desiatich dielov a hry, kde sa uplatní abeceda a číslovky
  •  pokračujte v každodennom predčítaní
  • učte dieťa zodpovednosti – prenechajte mu pravidelnú povinnosť: kŕmenie domáceho
    maznáčika, pomoc s utieraním prachu, skladanie ponožiek, upratovanie hračiek, pratovanie riadu po spoločných raňajkách, obede či večeri

Zapojte ho do prípravy jedál

  • už samostatne dokáže umyť a osušiť zeleninu
  • ostrým nožom krájajte vy, natrieť pečivo už môže dieťa skúsiť samo
  •  dajte dieťaťu v jedle na výber („dáš si radšej mrkvu alebo rajčinu“, nie „čo si dáš“)
  • urobte z desiaty kreatívnu záležitosť – zo zeleniny a byliniek môže dieťa na pečivo vytvárať napríklad „tváre“

 

Päťročné dieťa

Dieťa v tomto veku začína byť pokojnejšie, býva priateľské a spoločenské, nadobúda sebavedomie a začína byť na neho spoľahnutie. Veľký význam pre dieťa dostáva priateľstvo a svet za hranicami rodiny.
 
Už väčšinou dokáže:

  • chodiť pospiatky
  • prejsť cez kladinu
  • podľa vzoru kresliť tvary alebo opísať písmená
  • dobre manipulovať s ceruzkou a fixkou
  • počítať do dvadsiatich, niektoré aj do sto a poznať hodnotu niektorých mincí
  • chápať jednoduché vtipy
  • poznať a pomenovať štyri až osem farieb 
  • povedať, v akom býva meste, kedy má narodeniny a ako sa volajú rodičia

Stravovanie:

  • preferuje známe jedlá a surovú zeleninu pred varenou
  • často napodobňuje rodičov a odmieta rovnaké jedlá ako oni, preto sa snažte byť pre svoje dieťa príkladom aj v spôsobe stravovania, preferujte pestrú vyváženú stravu pred rýchlym občerstvením, doprajte si pokoj pri stravovaní

Tip:

  • podporte jeho kreativitu pracovným materiálom a výtvarnými potrebami. Za výsledky ho chváľte a pyšne ich vystavte po celom byte. Teraz potrebuje povzbudenie a pochvalu  dospelých
  •  stále mu často a pravidelne predčítavajte
  • oboznamujte dieťa s inými kultúrami – vyhľadajte spolu v knižnici či na internete napríklad typické jedlá alebo zvyky
  • využite jeho súťaživosť pri vyhľadávaní športových aktivít. Voľte také, ktoré podporujú rovnováhu, koordináciu očí aj rúk, posilňujú svaly a rozvíjajú priestorovú predstavivosť

Zapojte ho do prípravy:

  • dovoľte mu odmerať na počet lyžíc prísady do nátierky
  • zverte mu „dôležité“ premiešanie
  • vyskúšajte pečivo nakrájať na iné tvary, povedzte dieťaťu, nech ich pomenuje

 

Šesťročné dieťa

Pred šesťročným dieťaťom sa tým, ako rastie, otvárajú nové dobrodružstvá. Nové situácie v ňom však môžu vyvolať nadšenie zmiešané s obavami. Pre väčšinu detí v tomto veku sa začína formálne  vzdelávanie a pre niektoré z nich môže byť ťažké si na novú situáciu vyknúť.

Už väčšinou dokáže:

  • čítať číslice a písmená
  • skladať papier a vystrihovať z neho rôzne tvary
  • zaviazať si šnúrky
  • chápať pojmy súvisiace s časom (zajtra, včera a pod.), poznať štyri ročné obdobia
  • rozlíšiť pravá – ľavá
  • skladať slová do viet v správnom poradí

Stravovanie:

  • má veľkú chuť do jedla, často si pridáva väčšie porcie, než dokáže zjesť
  • občas mu robí ešte problém používať vidličku a nôž, často je rukami a môže mu robiť problém pokojne posedieť
  • sledujte telesnú hmotnosť, zmenou v dennom režime niekedy dochádza k priberaniu nadbytočných kilogramov
  • sledujte tiež pravidelnosť v jedálnom lístku školáka – nenechajte ho odísť do školy bez raňajok a desiaty, v ktorej by nemalo chýbať ovocie alebo zelenina

Tip:

  • poskytnite dieťaťu dostatok materiálov na vyfarbovanie, strihanie, lepenie…
  • naučte dieťa jednoduché hry s ceruzkou a papierom (piškvorky, bludisko…)
  • podporujte dieťa, nech si vytvára zbierku podľa vlastnej voľby – etikety, samolepky, agnetky, obrázky zvieratiek, apod. 
  • pomôžte dieťaťu rozširovať slovnú zásobu a rozvíjať predstavivosť
  • upevňujte v ňom počtárske vedomosti
  • nájdite pre dieťa vhodnú športovú aktivitu, ktorá vyváži dobu strávenú sedením v škole a nad domácimi úlohami

Zapojte ho do prípravy:

  • nakrájajte mu všetky prísady a zvyšok nechajte na ňom
  • pochváľte ho, aj keď desiata bude vyzerať akokoľvek osobitne
  • pokiaľ si desiatu samo pripraví, je pravdepodobné, že ju v škole tiež zje

(zdroj: internet)