Vývin dieťaťa
Trojročné dieťa
Trojročné dieťa je už väčšinou o niečo poslušnejšie a pokojnejšie ako ročné či dvojročné. Ochotnejšie počúva pokyny rodičov. Nemusí mať všetko hneď a má túžbu poznávať okolitý svet, objavovať a prísť všetkému na kĺb.
Už väčšinou dokáže:
- chodiť po schodoch hore aj dole a striedať pritom nohy
- najesť sa (aj keď občas s pomocou mamičky či otecka)
- lepšie manipulovať s ceruzkou a držať ju medzi ukazovákom, prostredníkom a palcom
- umyť a utrieť si ruky a tiež si vyčistiť zuby, aj keď nie práve dôkladne
- rozoznať základné farby, tvary a veľkosti
- komentovať predmety a práve prebiehajúce udalosti
- organizovať správanie sa ostatných ľudí („Ty prvý“)
Stravovanie:
- trojročné dieťa má chuť do jedla, ale uprednostňuje menšie porcie, nemalo by byť do jedla nútené
- počas hry ponúknite dieťaťu ovocie a zeleninu nakrájané na kúsky, prídu vhod
- chuť do jedla je daná momentálnou rastovou fázou. Stáva sa, že ešte nedávno veľký jedák zrazu nezje ani polovičku porcie. Netreba sa ľakať, dieťa jednoducho momentálne nerastie a tak je jeho potreba jesť menšia
Tip:
- podporujte kreatívne experimenty – poskytnite dieťaťu výtvarné potreby, ale aj predmety z domácnosti (napríklad aj deku alebo plastový riad)
- každý deň spolu čítajte alebo choďte na prechádzky a nechajte dieťa objavovať okolitý svet
- deťom vyhovuje častejšie striedanie aktivít, aby sa nezačali nudiť – zaujmete ich skôr behaním a poskakovaním než pokojným sedením pri stolčeku
Štvorročné dieťa
Štvorročné dieťa dokáže prekypovať energiou, srší nápadmi, neustále džavoce a nezastaví sa ani na chvíľku. Často ho môžu prepadnúť záchvaty tvrdohlavosti a skúša hranice trpezlivosti rodičov. Zároveň však býva i búrlivo veselé, prekypuje nadšením a snaží sa pomáhať, kde môže.
Už väčšinou dokáže:
- chodiť v jednej priamke a poskakovať po jednej nohe, pri behu sa vyhnúť prekážke
- liezť po rebríku, strome či preliezačke
- maľovať a kresliť s určitým zámerom
- navliekať korálky na šnúru
- poznať osemnásť až dvadsať veľkých tlačených písmen a niektoré aj napísať
- chápať význam slov „najväčší“, „najvyšší“, „viac“ atď.
- vytvárať zložitejšie súvetia
- povedať, ako sa volá, či je chlapec alebo dievča a často si pamätá adresu aj telefónne číslo domov
Stravovanie:
- môže mať niektoré jedlá veľmi neobľúbené a rozplakať sa, ak je do nich nútené. Skúste ich radšej obmieňať a podávať v inej forme. Zapojte fantáziu, zameňte kusy mäsa za mleté, dozdobte veselými tvarmi zo zeleniny či dochuťte obľúbenou omáčkou
- často chce naraz rozprávať a jesť, väčšinou víťazí rozprávanie. Navrhnite pravidlo, že hovoriť môže, keď sa medzi jedlom napije, a nie s plnými ústami
- pokiaľ dieťa odmieta jesť, neponúkajte mu úplatky ani náhradu, väčšinou totiž skončí při sladkostiach a nič iné už do neho nedostanete rajčinka, potom žltý syr…“)
Tip:
- hrajte s dieťaťom jednoduché spoločenské a kartové hry, napr. človeče nehnevaj sa –
klaďte však dôraz na hru ako takú, nie na to, kto vyhrá - obstarajte dieťaťu skladačku z piatich až desiatich dielov a hry, kde sa uplatní abeceda a číslovky
- pokračujte v každodennom predčítaní
- učte dieťa zodpovednosti – prenechajte mu pravidelnú povinnosť: kŕmenie domáceho
maznáčika, pomoc s utieraním prachu, skladanie ponožiek, upratovanie hračiek, pratovanie riadu po spoločných raňajkách, obede či večeri
Zapojte ho do prípravy jedál
- už samostatne dokáže umyť a osušiť zeleninu
- ostrým nožom krájajte vy, natrieť pečivo už môže dieťa skúsiť samo
- dajte dieťaťu v jedle na výber („dáš si radšej mrkvu alebo rajčinu“, nie „čo si dáš“)
- urobte z desiaty kreatívnu záležitosť – zo zeleniny a byliniek môže dieťa na pečivo vytvárať napríklad „tváre“
Päťročné dieťa
Dieťa v tomto veku začína byť pokojnejšie, býva priateľské a spoločenské, nadobúda sebavedomie a začína byť na neho spoľahnutie. Veľký význam pre dieťa dostáva priateľstvo a svet za hranicami rodiny.
Už väčšinou dokáže:
- chodiť pospiatky
- prejsť cez kladinu
- podľa vzoru kresliť tvary alebo opísať písmená
- dobre manipulovať s ceruzkou a fixkou
- počítať do dvadsiatich, niektoré aj do sto a poznať hodnotu niektorých mincí
- chápať jednoduché vtipy
- poznať a pomenovať štyri až osem farieb
- povedať, v akom býva meste, kedy má narodeniny a ako sa volajú rodičia
Stravovanie:
- preferuje známe jedlá a surovú zeleninu pred varenou
- často napodobňuje rodičov a odmieta rovnaké jedlá ako oni, preto sa snažte byť pre svoje dieťa príkladom aj v spôsobe stravovania, preferujte pestrú vyváženú stravu pred rýchlym občerstvením, doprajte si pokoj pri stravovaní
Tip:
- podporte jeho kreativitu pracovným materiálom a výtvarnými potrebami. Za výsledky ho chváľte a pyšne ich vystavte po celom byte. Teraz potrebuje povzbudenie a pochvalu dospelých
- stále mu často a pravidelne predčítavajte
- oboznamujte dieťa s inými kultúrami – vyhľadajte spolu v knižnici či na internete napríklad typické jedlá alebo zvyky
- využite jeho súťaživosť pri vyhľadávaní športových aktivít. Voľte také, ktoré podporujú rovnováhu, koordináciu očí aj rúk, posilňujú svaly a rozvíjajú priestorovú predstavivosť
Zapojte ho do prípravy:
- dovoľte mu odmerať na počet lyžíc prísady do nátierky
- zverte mu „dôležité“ premiešanie
- vyskúšajte pečivo nakrájať na iné tvary, povedzte dieťaťu, nech ich pomenuje
Šesťročné dieťa
Pred šesťročným dieťaťom sa tým, ako rastie, otvárajú nové dobrodružstvá. Nové situácie v ňom však môžu vyvolať nadšenie zmiešané s obavami. Pre väčšinu detí v tomto veku sa začína formálne vzdelávanie a pre niektoré z nich môže byť ťažké si na novú situáciu vyknúť.
Už väčšinou dokáže:
- čítať číslice a písmená
- skladať papier a vystrihovať z neho rôzne tvary
- zaviazať si šnúrky
- chápať pojmy súvisiace s časom (zajtra, včera a pod.), poznať štyri ročné obdobia
- rozlíšiť pravá – ľavá
- skladať slová do viet v správnom poradí
Stravovanie:
- má veľkú chuť do jedla, často si pridáva väčšie porcie, než dokáže zjesť
- občas mu robí ešte problém používať vidličku a nôž, často je rukami a môže mu robiť problém pokojne posedieť
- sledujte telesnú hmotnosť, zmenou v dennom režime niekedy dochádza k priberaniu nadbytočných kilogramov
- sledujte tiež pravidelnosť v jedálnom lístku školáka – nenechajte ho odísť do školy bez raňajok a desiaty, v ktorej by nemalo chýbať ovocie alebo zelenina
Tip:
- poskytnite dieťaťu dostatok materiálov na vyfarbovanie, strihanie, lepenie…
- naučte dieťa jednoduché hry s ceruzkou a papierom (piškvorky, bludisko…)
- podporujte dieťa, nech si vytvára zbierku podľa vlastnej voľby – etikety, samolepky, agnetky, obrázky zvieratiek, apod.
- pomôžte dieťaťu rozširovať slovnú zásobu a rozvíjať predstavivosť
- upevňujte v ňom počtárske vedomosti
- nájdite pre dieťa vhodnú športovú aktivitu, ktorá vyváži dobu strávenú sedením v škole a nad domácimi úlohami
Zapojte ho do prípravy:
- nakrájajte mu všetky prísady a zvyšok nechajte na ňom
- pochváľte ho, aj keď desiata bude vyzerať akokoľvek osobitne
- pokiaľ si desiatu samo pripraví, je pravdepodobné, že ju v škole tiež zje
(zdroj: internet)